کد مطلب:234332 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

پایان بهار
ایار احد و ثلثون یوما تصفو فیه الریاح و هو آخر فصل الربیع.

و قد نهی فیه عن اكل الملوحات و اللحوم الغلیظة كالرؤس و لحم البقر و اللبن.

ایار سی و یك روز است. در این ماه بادها صاف است و آن آخر فصل بهار می باشد، در آن از خوردن غذاهای شور و گوشتهای غلیظ مانند كله و گوشت گاو منع شده و نیز خوردن ماست ترش و خامه در او مفید نیست.

بادها همواره حامل اجرام ریز و سبكی هستند كه گاهی میكربها و نقاله های امراض است. میكروبها از تحولات ناگهانی هوا و گرما و سرمای زیاد كه بی مقدمه باشد غالبا نابود می شوند ولی پس از گذشتن زمانی كم كم بقایای آنها بهوای جدید عادت كرده محیط برای رشد آنها مناسب می شود و در محوطه هائی كه تناسب برای رشد میكروبها بطور كافی وجود دارد بادها آرام و سبكبارند و در آنجا خطر سرایت امراض خیلی كم است.

آخر فصل بهار هوا از انقلاب آرام می گیرد میكربها با هوای بهار انس گرفته بر شد و تكثیر می پردازند بادها صاف و حامل میكرب بمقداری كه قابل توجه باشد نخواهند بود.

در آخر بهار كه سلولهای بدن فعالیتشان كم می شود و بدن مواد غذائی را كمتر می تواند بخود جذب كند و بر اثر شروع گرمای خارج حرارت غریزی تن رو بنقصان گذاشته و ترشحات غدد معدی



[ صفحه 133]



كم می شود بهتر آنست كه از خوردن غذاهای شور و غلیظ مانند كله و پاچه و گوشت گاو پرهیز كرد.

مقصود از غذاهای غلیظ خوراكیهای چرب نیست لذا كره و روغنجات و دنبه ممنوع نمی باشد ماست مانده و ترشیده و خامه به واسطه غلظتی كه دارد دیر جذب بدن می گردد، نمك گر چه در عمل هضم و تحریك اشتها و ضد عفونی دهان و معده بسیار مؤثر است اما افراط در آن باعث ضعف دید چشم و كمی شهوت خواهد شد.



[ صفحه 134]